Klachtenreglement
Klachtenreglement Cura Beheer
Algemene bepalingen
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
- organisatie: Cura Beheer
- bewindvoerder/inkomensbeheerder/budgetcoach: mevrouw mr. B.G.E. (Bianca)
- assistent bewindvoerder/ inkomensbeheerder/budgetcoach: de heer V.W. (Vincent) Scheepers
- vervanger: degene die in plaats van de (assistent) bewindvoerder / inkomensbeheerder / budgetcoach werkzaamheden verricht voor de organisatie
- cliënt: de persoon die onder bewindvoering, inkomensbeheer of budgetcoaching is gesteld bij de organisatie
- bezwaar: een mondelinge of schriftelijke uiting van onvrede over de dienstverlening van de organisatie.
- klacht: een schriftelijke en uitdrukkelijk als klacht bij de organisatie ingediende uiting van onvrede over de dienstverlening van de organisatie.
Artikel 2
Deze klachtenregeling geldt uitsluitend voor cliënten van de organisatie. Zij kunnen zich bij de indiening en behandeling van klachten door iemand laten vertegenwoordigen en/of bijstaan.
Bezwaren
Artikel 3
3.1 Een bezwaar wordt zo spoedig mogelijk behandeld door de (assistent-) bewindvoerder /inkomensbeheerder/budgetcoach of diens vervanger. In eerste instantie wordt geprobeerd de klacht telefonisch of schriftelijk in overleg met de cliënt op te lossen.
3.2 De cliënt ontvangt schriftelijk bericht van de wijze waarop het bezwaar door de (assistent-) bewindvoerder/inkomensbeheerder/budgetcoach is afgedaan. Is de cliënt niet tevreden gesteld, dan kan hij/zij een klacht indienen.
Klachten
Artikel 4
4.1 Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk (via post of e-mail) worden ingediend. Een klacht moet tenminste voorzien zijn van:
- naam en adres van de indiener
- de dagtekening
- een omschrijving/motivatie van de klacht en het tijdstip
- handtekening
- naam en adres van de indiener
4.2 Klachten die niet gedagtekend zijn, worden geacht gedagtekend te zijn op de dag van ontvangst.
Artikel 5
De (assistent-) bewindvoerder/inkomensbeheerder/budgetcoach of diens vervanger bevestigt de ontvangst van de klacht schriftelijk binnen 10 werkdagen, te rekenen vanaf de datum van de poststempel.
Artikel 6
6.1 Klachten worden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 6 weken behandeld door de (assistent-) bewindvoerder/inkomensbeheerder/budgetcoach of diens vervanger.
6.2 Deze stelt een onderzoek in, formuleert de klacht zo nodig nader, hoort de cliënt en tracht de klacht door bemiddeling op te lossen.
6.3 De cliënt wordt schriftelijk en gemotiveerd in kennis gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, mogelijk aangevuld met verdere maatregelen die naar aanleiding van de bevindingen ondernomen zijn of worden ondernomen.
6.4 Indien binnen 6 weken na indiening van de klacht geen oplossing is bereikt, wordt de cliënt door de (assistent-) bewindvoerder/inkomensbeheerder/budgetcoach/mentor/curator of diens vervanger, schriftelijk op de hoogte gesteld dat de klacht kan worden voorgelegd aan Horus of aan de toezichthoudende kantonrechter.
6.5 Indien de klacht niet naar tevredenheid van de klager is afgehandeld, is er de beroepsmogelijkheid bij de Klachtencommissie van Horus.
Artikel 7
7.1 Een klacht wordt niet in behandeling genomen of de behandeling wordt gestaakt als:
- de cliënt zich voor of tijdens de behandeling van deze zelfde klacht tot een kantonrechter of een andere burgerlijke rechter heeft gewend
- de klacht anoniem is
- het feit waarover geklaagd wordt langer dan 6 maanden voor indiening heeft plaatsgevonden
7.2 Van het niet in behandeling nemen van een klacht wordt de cliënt binnen een termijn van 4 weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld.
Geheimhouding
Artikel 8
Alle bezwaren en klachten van cliënten worden onder strikte geheimhouding afgewikkeld. Indien het noodzakelijk is bij derden informatie op te vragen, zal vooraf toestemming aan de cliënt worden gevraagd.
Archivering
Artikel 9
De (assistent-) bewindvoerder/inkomensbeheerder/budgetcoach archiveert de klachten in een centraal registratiesysteem. Hij houdt aantekening van de klacht en van de afdoening daarvan.
Slotbepalingen
Artikel 10
Deze regeling treedt in werking op 01-10-2021 en geldt voor onbepaalde tijd.